u say the same,u stay the same

SESIAPA SAHAJA SAMA ADA NELAYAN, PETANI, GURU, PEGUAM, PENIAGA, MENTERI, HATTA PENGEMIS SEKALIPUN PERLUKAN WANG, BAHKAN MAHUKAN WANG YANG BANYAK. JUSTERU ITULAH DI MANA SAHAJA DARI WARUNG KOPI HINGGA KE PARLIMEN, TOPIK UTAMA YANG DI PERBINCANGKAN ADALAH YANG BERKAINTAN DENGAN WANG ATAU EKONOMI. HAMPIR SETIAP PILIHAN RAYA BAGI MEMILIH CALON WAKIL RAKYAT, KEMPEN SENTIASA BERPAKSIKAN EKONOMI BAGI MEMANCING HATI PENGUNDI.


:: NILAI WANG
::

Oleh yang demikian jika anda mahu wang yang banyak, anda harus faham erti "sekeping kertas/wang". Dalam kata lain anda harus berpersepsi yang betul terhadap wang dan tahu bagaimana memperolehnya,mengurus serta mengunakannya.

Cintai wang tapi jangan jadi hamba Wang
Ubahlah stigma anda tentang wang hari ini, buang jauh-jauh dari minda anda jika anda fikir wang punca kejahatan. Justeru itu cintailah wang, tetapi jangan sampai jadi hamba wang. Bagaimanapun apabila sudah mempunyai banyak wang jangan pulak kufur nikmat, gunalah wang untuk sebuah kehidupan yang bermutu.
Ingat, hidup hanya sekali. Hidup ini untuk dinikmati bukan dideritai. Oleh itu, gunalah wang sebelum mati, kerana apabila mati wang tidak dibawa bersama. Bagaimanapun wang harus diguna dengan cara yang mulia tanpa mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang khalifah. Oleh itu, bayarlah zakat, cukai, bersedekah dan alokasi sebahagiannya untuk kebahagian orang lain yang memerlukan, terutamanya orang yang disayangi.
Sesungguhnya dengan wang, manusia tidak akan dihina bahkan boleh menjadi ikon kepada ramai orang. Adalah amat malang tinggal di negara Malaysia yang makmur ini hidup serba kekurangan. Oleh itu kita semua mesti kaya.

9 dari 10 rezeki dari perniagaan
Pada asasnya ada tiga cara 'membuat' wang. Pertama 'make money', kedua, 'makes lot of money', dan ketiga, 'money make money'. Ketiga-tiga cara ini agak mustahil boleh diaplikasikan jika berkerja dengan orang lain atau 'makan gaji'. Oleh yang demikian, aktiviti perniagaan sebagai wadah perjuangan untuk membuat wang yang banyak adalah satu pilihan paling wajar.
J.Paul Getty pernah berkata, hampir tiada pengecualian, satu-satunya cara untuk membuat wang yang banyak ialah dengan berniaga. Ia tidak boleh dinafikan, sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w bermaksud 9 dari 10 rezeki adalah dalam bidang perniagaan.

Bina kekayaan di atas kekayaan orang lain
'Kutip' seberapa banyak wang tetapi dengan cara halal dan sebaik-baiknya dengan cara membantu orang lain juga mendapat wang, sebagaimana pesanan Zig-Ziglar, binalah kejayaan (kekayaan) di atas kejayaan (kekayaan) orang lain. Jenis perniagaan yang sesuai seperti perniagaan lansung dan insurans adalah wadah yang boleh diaplikasikan mekanisme atau saranan Zig-Ziglar ini.

Gandakan wang anda
Ada empat golongan manusia.
1. Golongan yang mempunyai banyak masa tetapi tidak mempunyai wang.
2. Golongan yang mempunyai banyak wang tetapi tidak mempunyai masa.
3. Golongan yang tidak mempunyai wang dan tidak mempunyai masa.
4. Golongan yang mempunyai masa dan juga wang.
Oleh yang demikian, wang yang terhasil daripada kerja keras harus digandakan agar menghasilkan wang yang lebih banyak. Wang harus berkerja untuk kita agar kita tidak hanya banyak wang tetapi juga punya banyak waktu. Dalam hal ini anda harus juga bijak memilih jenis perniagaan yang sesuai agar anda tidak hanya banyak wang, tetapi punya banyak waktu untuk aktiviti kehidupan yang lain.

Mekanisme perbelanjaan dan menabung
Atur perbelanjaan mengikut keutamaan. Terdapat ramai orang yang mengalami defisit justeru gagal mengelola pengeluaran mengikut keutamaan. Oleh itu klasifikasi perbelanjaan yang penting dan yang tak penting.
Jangan abaikan masa hadapan yang belum pasti. Oleh itu simpan harta anda dan laburkan sebahagian wang untuk masa hadapan. Jangan menabung atau menyimpan wang hanya apabila ada sisa. Oleh itu simpanlah sekurang-kurangnya 10% daripada pendapatan anda. Simpan untuk dilupakan atau anggap sahaja ianya sudah hilang, dan jangan keluarkan semula atas apa pun sebab kecuali anda sudah tidak ada sumber lain untuk keperluan yang benar-benar mendesak. Menabung tidak semestinya hanya di dalam akaun bank. Anda juga boleh menabung dengan cara melabur dalam saham, hartanah, membeli emas, ansuran nyawa dan lain-lain.
Rancang dan atur pelan tindakan anda sekarang untuk membuat wang sebanyak mungkin dengan cara mulia. Wang yang banyak adalah antara syarat penting untuk mencapai kemenangan dunia dan akhirat.

"Yang paling popular dan tentunya sangat sesuai dijalankan secara sambilan ialah perniagaan yang beroreantasikan pemasaran pelbagai peringkat (MLM), agen insurans, berniaga produk pengunaan harian (ala jualan terus), perniagaan menerusi internet dan banyak lagi"

SALAM PERJUANGAN!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalau kita tak pernah buat apa yang kita tak pernah buat, macam mana nak dapat apa yang kita tak pernah dapat!